Svar: Mme 2 eller 3

27. april 2022

Alder:
8 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring modermælkserstatning og tilskudsblanding, og jeg vil naturligt gerne dele lidt tanker med dig:)

Der findes ingen dårlige modermælkserstatninger i Danmark. Kravene til erstatning er meget høje, og vi har ingen problemer med rent drikkevand eller lignende, - og børn vokser, trives og udvikler sig generelt rigtig godt på erstatning...

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen, og der er her tale om et fuldgyldigt produkt. Tilskudsblandinger kan gives fra 6 måneders alderen, og de kan derfor gives som supplement til skemaden og familiemaden. Da tilskudsblandinger ikke er fuldgyldige, så gælder der ikke helt samme restriktive krav til disse. Mange tilskudsblandinger adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. Sundhedsstyrelsen anbefaling er, at man bibeholder modermælkserstatning (type 1), hvis barnet er glad for denne - der er ingen grund til at skifte til tilskudsblanding (type 2), for barnet har ikke behov for det ekstra indhold af protein og mineraler.

Baby & Me Organic type 2 og 3 er begge tilskudsblandinger, og de kan derfor gives fra 6 måneders alderen. Det ser ikke umiddelbart ud til, at forskellen på de to er særligt stor, når jeg kikker på indholdsdeklarationen, men du kan altid kontakte Arla og spørge, hvornår de vil anbefale type 2 fremfor type 3 eller omvendt. Som sagt kan du i følge Sundhedsstyrelsen bibeholde type 1 frem mod 12 måneder og behøver slet ikke skifte over til hverken type 2 eller 3...

NAN Expertpro Sensilac 2 er på samme måde en tilskudsblanding, som kan gives fra 6 måneders alderen. I princippet kan du også her vælge at bibeholde type 1 og behøver ikke skifte over til type 2 - men når din sundhedsplejerske har anbefalet dig denne, så er det måske fordi den indeholder nogle ting, som hun vurderer, vil være godt for din dreng. Forskellen på NAN Sensilac 1 og 2 er ikke så stor, generelt har de begge et lidt lavere proteinindhold (type 2 lavere end type 1), de indeholder flere forskellige typer fedt blandt andet også de essentielle langkædede flerumættede fedtsyrer, de indeholder begge mælkesyrebakterier og så har Sensilac 2 et lidt højere jernindhold (6.6 mg mod 2.4 mg i type 1) - men ja, den er ikke økologisk, og ifølge sundhedsstyrelsen har børn som sagt ikke brug for disse ekstra tilsætninger.

Jeg kan godt forstå, at du synes det er forvirrende, og at du bliver i tvivl om, hvad du skal købe og hvorfor. ...

Annonce

... Det er en jungle at finde rundt i, og du vil jo bare gerne give din dreng det bedste - og det er naturligt svært at finde ud af, hvad det bedste så er, når meldingerne er så forskellige. Prisen kan også variere, og det kan også være et hensyn, som man er nødt til at tage med i sin betragtning.

Prøv at holde fast i det første jeg skrev - der er ingen dårlige erstatninger i Danmark. Og dernæst, giv din dreng det, som du fornemmer, han trives med og er glad for. Erstatninger kan smage forskelligt, så måske kan han bedre lide noget end noget andet, erstatninger kan også virke forskelligt på hans mave, så han får forstoppelse af en slags, men maven fungerer med en anden osv. Giv ham det, som fungerer bedst for ham og for jeres hverdag generelt :)

Hvis du oplever, at han ikke rigtig har interesse for sin flaske og den NAN Sensilac, som han får nu - så kan du sagtens prøve at give ham Arla Baby & Me og se om han måske bedre vil kunne lide smagen af dette og derfor drikke sin mælk. Er han derimod glad for sin NAN Sensilac og trives med den, så kan du roligt forsætte med den, til han er 12 måneder gammel og behøver ikke skifte til noget andet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Når det så er sagt, så er det faktisk vigtigt, at du nu begynder at sætte mælkeindtaget ned. I stedet for at fokusere på hvilken type erstatning eller tilskudsblanding, du giver ham, så er det faktisk vigtigt, at du nu begynder at holde fokus på, at antallet af flasker skal sættes ned, så mængden af rigtig mad kan sættes op.

Når du skriver, at han er ret småtspisende og kræsen, så kan det godt hænge sammen med, at han måske får for mange flasker. Det vil ofte være passende med 3 flasker i døgnet nu, og jeg anbefaler, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at han efter midnat ikke længere skal have flaske, hvilket ofte skaber bedre appetit til morgengrød, ligesom han til formiddag skal tilbydes mellemmåltid og til frokost - ja spise frokost - og først derefter får han flaske, før han skal sove til middag. I løbet af eftermiddagen og aftenen skal han også tilbydes rigtig mad, spise sammen med jer forældre osv. og derfor ikke tilbydes flaske, før han puttes til natten - og så vil han stadig have glæde af at få en drømmeflaske sen aften.

Mælkeindtaget kan altså spille ind på appetitten - men der er naturligt også andre ting, som gør sig gældende :) Jeg kan se, at du har sendt et spørgsmål mere, så dette vil jeg uddybe i mit næste svar - men jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!